Interní směrnice

9/2017

Drazí kolegové.

Téma tohoto Okénka je sice často zmiňované, leč v praxi velmi opomíjené. Směrnice prezentují účetní jednotku a hlavně dokládají sjednocené postupy. Na interní směrnice odkazuje i naše legislativa. V podstatě se dá říci, že na vše ve firmě by měla být sepsána směrnice. My se v tuto chvíli zaměříme na směrnice, které máme mít jako účetní k dispozici.

O povinnosti účetní jednotky vést směrnice se dočteme v Zákonu o účetnictví i v Českých účetních standardech. Základní rozdělení účetních směrnic:

1) Zákonné - musí mít zpracované každá účetní jednotka

  • účetní rozvrh

  • seznam účetních knih

  • seznam číselných znaků a zkratek - podstatné pro srozumitelnost

  • odpisový plán

  • seznam číselných řad - kontrola přehlednosti

2) Ostatní

  • oběh dokladů

  • podpisové vzory

  • pokladna a pokladní operace

  • účtování a odepisování HM   

  • inventarizace
  • harmonogram účetní závěrky
  • oceňovací metody
  • časové rozlišení
  • tvorba a čerpání rezerv
  • kursové rozdíly, cizí měny, deriváty
  • vyúčtování cestovních náhrad
  • paušály za pracovní oděvy, telefony, použití vlastního nářadí
  • úschova účetních písemností

Směrnice je třeba minimálně jednou ročně (na začátku nového účetního období) aktualizovat. V případě, kdy dojde při rozhodnutí účetní jednotky ke změně pravidel účetní práce, je potřeba příslušnou směrnici aktualizovat okamžitě.

Směrnice účetní jednotky by měla mít jasnou strukturu. Pro přehlednost a jednodušší orientaci uvádím aspoň základní body strukturování směrnic:

  • název a adresa

  • identifikační údaje

  • uvozovací věta

  • úvodní ustanovení

  • vlastní text

  • přechodná ustanovení

  • závěrečná ustanovení

  • schválení a podpis oprávněného pracovníka (musí být definován - např. parafa, razítko, elektronický,...) § 33 a ZoÚ

  • revize, rozdělovník, účinnost, vydal

  • seznam příloh

Téma interních směrnic je velmi rozsáhlé a není možné věnovat se jim dostatečně podrobně v tomto Okénku. Pokud Vás téma zajímá, sledujte naše webové stránky v sekci Semináře, kde připravujeme toto téma k prezentaci.

Se všemi se těším na shledanou opět za měsíc, kdy se začneme připravovat na ukončení účetního období. Těšit se můžete na téma inventarizace.

Eva Swalens Řepová