Interní směrnice
9/2017
Drazí kolegové.
Téma tohoto Okénka je sice často zmiňované, leč v praxi velmi opomíjené. Směrnice prezentují účetní jednotku a hlavně dokládají sjednocené postupy. Na interní směrnice odkazuje i naše legislativa. V podstatě se dá říci, že na vše ve firmě by měla být sepsána směrnice. My se v tuto chvíli zaměříme na směrnice, které máme mít jako účetní k dispozici.
O povinnosti účetní jednotky vést směrnice se dočteme v Zákonu o účetnictví i v Českých účetních standardech. Základní rozdělení účetních směrnic:
1) Zákonné - musí mít zpracované každá účetní jednotka
účetní rozvrh
seznam účetních knih
seznam číselných znaků a zkratek - podstatné pro srozumitelnost
odpisový plán
seznam číselných řad - kontrola přehlednosti
2) Ostatní
oběh dokladů
podpisové vzory
pokladna a pokladní operace
účtování a odepisování HM
- inventarizace
- harmonogram účetní závěrky
- oceňovací metody
- časové rozlišení
- tvorba a čerpání rezerv
- kursové rozdíly, cizí měny, deriváty
- vyúčtování cestovních náhrad
- paušály za pracovní oděvy, telefony, použití vlastního nářadí
- úschova účetních písemností
Směrnice je třeba minimálně jednou ročně (na začátku nového účetního období) aktualizovat. V případě, kdy dojde při rozhodnutí účetní jednotky ke změně pravidel účetní práce, je potřeba příslušnou směrnici aktualizovat okamžitě.
Směrnice účetní jednotky by měla mít jasnou strukturu. Pro přehlednost a jednodušší orientaci uvádím aspoň základní body strukturování směrnic:
název a adresa
identifikační údaje
uvozovací věta
úvodní ustanovení
vlastní text
přechodná ustanovení
závěrečná ustanovení
schválení a podpis oprávněného pracovníka (musí být definován - např. parafa, razítko, elektronický,...) § 33 a ZoÚ
revize, rozdělovník, účinnost, vydal
seznam příloh
Téma interních směrnic je velmi rozsáhlé a není možné věnovat se jim dostatečně podrobně v tomto Okénku. Pokud Vás téma zajímá, sledujte naše webové stránky v sekci Semináře, kde připravujeme toto téma k prezentaci.
Se všemi se těším na shledanou opět za měsíc, kdy se začneme připravovat na ukončení účetního období. Těšit se můžete na téma inventarizace.
Eva Swalens Řepová